Bloggar som marknadsföring

166023-7Att bloggar kan vara mer än en personlig dagbok vet vi redan. Många stora företag upprättar egna företagsbloggar där vd:ar kan kommunicera med sin omgivning på ett personligt och öppet sätt. Förvisso kan det vara så att det är en slipad pr-avdelning som står för skriften, men faktum kvarstår att bloggen är en utmärkt kanal för pr och marknadsföring.


Det senaste exemplet från min närmiljö är att
Malmö Högskola ska använda sig av bloggar för att locka till sig nya studenter. En självklar och smidig åtgärd från högskolans informationsavdelning. En högskola kan rabbla hur mycket som helst om hur förträffliga deras utbildningar är eller hur trevlig deras stad är, det som sökande ändå påverkas av är hur tidigare studenter upplever studiesituationen. Oftast är det en släkting eller kamrat som kommenterar en skola eller en stad, och vi påverkas alltid mer av personer i vår närhet än av reklam (hur bra den än är). Visst finns det "studentkommentarer" i högskolornas kataloger även idag, men de är alltför korta och för tillrättalagda för att verkligen göra någon skillnad.

Bättre då att använda en blogg där nuvarande studenter släpps fria att skriva om vad de vill och exakt hur de upplever sina studier. Resultatet blir ett mer levande och personligt vittnesmål som troligtvis påverkar blivande studenter mer än torra upprabblingar av kurser.

Det finns givetvis en risk i att det dyker upp negativa kommentarer kring utbildningar, men jag tror inte att någon blivande student har en bild av att högskolevärlden är problemfri. Kanske det kommer fram några kontruktiva förslag via bloggarna också? En annan fördel är att kommentarfunktionen kan användas

för att ställa frågor eller diskutera skolan.

Ett hedervärt projekt som säkert redan används av andra lärosäten och kommer

att sprida sig som en löpeld. Även för vanliga arbetsplatser är en blogg

utmärkt för att marknadsföra sig själv som en bra arbetsgivare.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------


P.S. Självklart har jag lobbat hårt för att min flickvän, som är
tandläkarstuderande på MAH, ska ta sig an blogguppdraget. Hon har iallafall skickat en intresseanmälan nu, jag återkommer om hon börjar blogga. D.S.


Kommentarer
Postat av: Johan

Men Fyhrsa, går du inte över ån efter vatten nu. Vår egen kära högskola har ju haft en blogg ett bra tag nu...

Postat av: Tomas Fyhr

Åh jo, det vet jag. Men jag ville ändå lyfta upp det goda med denna taktik, som jag inte tror alla tänker på. Om man inte, som du och jag, är välutbildade kommunikatörer såklart.

2007-02-20 @ 12:06:14
URL: http://bloggfyhralle.blogg.se
Postat av: Olivia

Grym design du har på din sida. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-05-08 @ 11:43:35
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback