Public Service är som grönsaker

Den vilda public service debatten på DN debatt fortsätter i en evighet verkar det som. Frågan handlar om vem som ska betala och vem det är som ska betalas.


SVT's vd
Eva Hamilton vill att SVT ska fortsätta att vara starkt och vill satsa mer på nyheter och kvalitetsprogram.


Lars Leijonborg
vill att de statliga slantarna ska delas ut i fonder så att alla tv-aktörer kan få göra kvalitetsprogram.


Och TV4:s Jan Scherman vill också ha fonder, men de ska vara privata för att inte riskera att staten lägger sig i och kontrollerar vad som är kvalitet.


Det är alla tänkvärda alternativ, men som Martin Jönsson på SvD påpekar: "Sedan när blev kvalitet en accesoar?"

Varför behövs det avsättas speciella pengar för att en tv-kanal ska kunna göra kvalitetsprogram?

Min teori är att ingen egentligen vet vad som avses med kvalitetsprogram. Det låter helt enkelt bara fint att säga att "vår kanal, vi sysslar med kvalitets-tv minsann!". Men vad består då resten av programutbudet av? Skräp?


Jag tror att kvalitetsprogram egentligen kan översättas till "folkbildningsprogram" eller "public service-program". Sådant som kanske inte vid första anblicken är speciellt roligt att titta på men som det finns någon form av nyttighet i.


Public Service är ungefär som grönsaker, de är inte alltid så roliga att trycka i sig men du vet att det är nyttigt för dig.


SVT har i dag en position som de enda förmedlarna av kvalitets-tv, de andra kanalerna kan helt enkelt inte producera lika kvalitetsmättad tv som kollossen SVT. Enbart för att de andra kanalerna är kommersiella. Detta är självklart en bild som SVT gärna upprätthåller.


Givetvis kan de andra kanalerna producera precis lika bra grönsaker (public service-program) som SVT. De kanske till och med kan göra det bättre och få grönsakerna att smaka bättre så att fler tar till sig dem. Och ju fler som äter grönsaker, desto bättre. Eller hur?

Men givetvis borde det vara ett självklart mål att göra de flesta program så "nyttiga" som möjligt. Men med handen på hjärtat så vill jag ändå ha möjlighet att titta på lite tv som är jämförbart med pizza eller chips. Inte nyttigt, men jäkligt trevligt för tillfället.

Och det är ju också en sorts kvalitet.


Ordningsbetyg – javisst!

Det har skapat viss debatt sedan skolborgarrådet Lotta Edholm (fp) tillsammans med Cecilia Brinck (m) och Nina Ekelund (kd) gått ut på DN debatt och förordat införande av ordningsbetyg i grundskolan. Jag tycker idén är bra, men den sätter inte bara krav på eleverna utan även på lärarna.

Vad som inte får ske är givetvis att det blir någon form av återgång till den gamla tidens skola där elever är livrädda för att säga sin mening när de uppfattar något som fel, av rädsla att ordningsbetyget kommer att sänkas. Det som är det positiva i det hela är att ett vettigt och sunt uppträdande premieras och de som gör allt för att förstöra arbetsron också får ett lågt betyg i ordning.


”En förutsättning för att skolan ska kunna fokusera på sin huvuduppgift är att det råder lugn och ro i klassrummet. Inte minst elever med svårigheter i skolan är helt beroende av att det inte är stökigt runt omkring dem.”
står att läsa på DN-debatt och det är här jag håller med fullständigt. Men när de skriver elever med svårigheter i skolan hoppas jag att de inte bara menar s.k. bråkstakar, utan de som sitter tyst och inte vågar säga någonting till klasskamraterna som håller låda.


Det är viktigt att inte ordningsbetygets kriterier utformas så att de som är tysta och snälla och accepterar allt som läraren säger är de som alltid får gott betyg. Det riskerar bara att skapa små ja-sägande robotar utan egen vilja. Vad som bör premieras är de som bidrar till en bra arbetssituation i skolan, antingen genom vettigt argumenterande med läraren eller genom att hjälpa sina klasskamrater. Det är alltså aktiva elever som ska få bra ordningsbetyg.


Här är det också viktigt att läraren tar sitt ansvar och verkligen försöker se om elevers ”stökighet” är missriktad kreativitet eller bara allmän jävelskap. Läraren får inte enbart hylla de som sitter tysta bara för att de gör lärarens jobb enklare. Vissa lärare är helt enkelt inte speciellt bra pedagoger och de borde kanske också bli mer utvärderade. Men inte genom att eleverna skriker skällsord utan genom att bjuda in till diskussion och feedback.


Sen så är det för mig en självklarhet att upprepad och systematisk skolkning bör ge någon form av avtryck i betyget, men givetvis får inte orsaken glömmas bort. Att hitta roten till det onda är oftast det som är bäst för att lösa problemet, men självklart är det också mer kostnadskrävande.


Nu har jag upptäckt youtube också

Ja, jag borde egentligen ägna mig åt min praktikrapport just nu, och jag hade inte tänkt hålla på och lägga upp sådana här saker på bloggen.

Men jag tycker det är så kul. Introt till Polisliv, som jag skrev om i förra inlägget, finns nu på Youtube. Enjoy!

http://www.youtube.com/watch?v=K83ggCkADdI
(blogg.se låter mig inte lägga in klippet här, märkligt nog)

Fildelning är fantastiskt

Igår upptäckte jag den sanna glädjen med fildelning. Den där legala, goda, fildelningen som förespråkarna gärna använder i sina försvarstal när musik och filmbranschen jagar dem som mest. När fildelning verkligen betyder fritt spridande av kultur.

Låt oss först gå tillbaka till året 2001, då jag fortfarande bodde i Valbo och gick på Borgarskolan i Gävle. Som examensarbete bestämde sig två av mina klasskamrater för att göra en film. En polisfilm närmare
bestämt, mestadels med inspiration från amerikanska polisserier som Hunter. Så en dag satte de sig ner i Boulognerskogen i Gävle, åt korv, och började skriva manus. Detta var grunden för projektet Polisliv.

Hela den gamla kamratskaran från Valbo samlades kring denna filminspelning och jag tilldelades faktiskt side-kick rollen som den hunsade Lego Larsen. Under några veckor spelades filmen in Gävles svinkyla varpå det mödosamma klippningsarbetet påbörjades i Borgarskolans medielokaler.

När våren anlänt var filmen färdig och upphovsmakarna Erik Ryding och Viktor Hedfors fick MVG på sitt projekt och filmen vann två priser på Gävle-Sandvikens ungdomsfilmfestival (Publikens Pris och Bästa Manus).

Nu sex år senare började mina vänner (som nu spridits över hela landet) att efterfråga denna film, det skulle ju vara roligt att få se den igen. Så jag rippade den gamla slitna VHS-kopian till xvid-format och lade upp den som en torrent på The Pirate Bay. Tanken var givetvis att endast mina vänner skulle intressera sig för en sådan torrent.

Men så fort jag hade lagt upp filmen började två personer ladda ner, och fler följde efter. Först idag har mina vänner börjat ladda ner den men redan har 18 personer tagit hem vårt gymnasieprojekt. Inte så många kanske, men jag ler åt tanken att dessa tagit hem en film de är nyfikna på och får se våra taffliga försök till skådespeleri och klippkonst. Men någon kanske uppskattar filmen på något sätt ändå, trots halvdåligt ljud, osäkra skådespelare och oskarp bild. Det kanske inte är troligt, men möjligheten finns.

Detta är vad fildelning är till för!

Polisliv - Poster


Är du intresserad av att tanka ner filmen? Följ den här länken

Praktikantens sista ord

Så var då min tid som praktikant på Attach Information över. När helgen har passerat är jag helt plötsligt en vanlig arbetssökande ex-student, eller en fullfjädrad informatör om jag ska se det positivt. Tiden jag har fått tillbringa här har i alla fall varit oerhört rolig och framförallt nyttig.

Jag är en stor förespråkare för arbetslivserfarenhet kopplat till studierna, både före, under och efter. Enligt mig borde det vara förbjudet för nyutexaminerade gymnasieelever att börja studera på högskola eller universitet direkt. Det är enbart nyttigt att ägna ett par år åt ett vanligt hederligt kneg innan högskolestudierna påbörjas. Världsbilden vidgas och man skaffar sig erfarenheter om arbetslivet som är omöjliga att ta till sig i skolbänken. Det behöver absolut inte vara någon form av ”fint” arbete, vilket jobb som helst ger en bättre kontakt med verkligheten.

När så högskolestudierna är avslutade tycker jag det är utmärkt att få en övergående fas av praktik innan det riktiga jobbsökandet påbörjas. Jag är väldigt glad att MKV-utbildningen i Halmstad har insett detta, och att Attach Information antog mig som praktikant.

Högskoleutbildningar borde vara mer inriktade på att lära studenterna nödvändig kunskap för framtida jobb. I princip alla studerar för att skaffa sig ett jobb, men mycket av undervisningen är snarare anpassad för att lära sig arbeta akademiskt. Och hur många är det som väljer en fortsatt karriär som akademiker?

Visst måste den akademiska ramen finnas kvar som grundkunskap, men för många studenter kategoriseras den efter avslutad tenta som onödig kunskap och lagras någonstans långt bak i hjärnans vindlande bibliotek.

Låt studenter lära sig genom att träna på det arbete han eller hon studerar för innan de släpps ut i arbetslivet. Det ger en bättre bild av vad arbetet egentligen innebär och studenten blir mycket bättre förberedd inför språnget ut i verkligheten.

Jag står nu inför det språnget, och de erfarenheter jag fått här på Attach Information kommer troligtvis att väga mycket tyngre än att jag satt mig in i Jürgen Habermas, Roland Barthes och Pierre Bourdieus filosofier.

Tack till Attach Information för en rolig praktiktid och tack till alla er som tagit sig tid att läsa mina inlägg under min tid på Informatören. I framtiden kommer jag, som nämndes i Jimmys tidigare inlägg, att fortsätta blogga på min egna Blogg Fyhr alle. Ni är hjärtligt välkomna dit.

Tack för mig.

Detta inlägg finns även på
Informatören

Omröstningar i webb 2.0

Ny teknik kan ofta vända självklara saker på sin ända. Saker och ting fungerar helt enkelt inte som det alltid har gjort. Vanliga webbomröstningar störs nu av webb 2.0 kampanjer som försöker rösta fram ”fel” alternativ.


En så enkel sak som att rösta fram de bästa hockeyspelarna i NHL med hjälp av fansen har blivit komplicerad. Ni har säkert läst någon artikel om kampanjen för att rösta in den medelmåttiga hockeyspelaren Rory Fitzpatrick i NHLs årliga All-Star match. Strategin har varit att lägga ut kampanjfilmer för denne Fitzpatrick på Youtube som på ett skojfriskt sätt smutskastat de andra kandidaterna. Resultatet blev att Fitzpatrick var ytterst nära att komma med i All-Star matchen, men i sista stund kunde hockeyetablissemanget andas ut.


Men Rory fick uppemot en halv miljon röster, vilket visar på kraften i den nya webben. Någon ser denna kampanjfilm och lägger ut den på sin blogg eller mailar länken till några vänner. Plötsligt vet fler om den och gör samma sak och när det väl börjat snurra är det svårt att stoppa. Steget från att ha sett filmen, skrattat och sedan röstat på Fitzpatrick är också mycket kortare nu än förr. Det är lätt gjort att slänga iväg en webbröst utan större tanke på det.


När stora evenemang baseras på en webbomröstning kan det gå hur som helst, många tycker att det är roligt när ”fel” kandidat vinner och lägger ner mycket tid på att få det så. Med webb 2.0 går det nu fort att skapa roliga kampanjer och det går även fort för dem att få genomslagskraft.


Svenska Filminstitutet däremot gör det lite svårare när de lanserar sitt ”Biopublikens pris” på Guldbaggegalan. På kampanjsidan går det att se vilka som är nominerade men för att rösta måste man ringa ett vanligt klassiskt telefonsamtal. Det avskräcker nog många slentrianröster, men jag utesluter inte att Göta Kanal 2 trots allt tar hem priset.

Detta inlägg finns även på
Informatören


Första inlägget

Hej och välkommen till min nya blogg!

Mitt namn är Tomas Fyhr (därav det oerhört vitsiga bloggnamnet). Jag har tidigare bloggat på kommunikationsbyrån Attach Informations blogg
Informatören där jag under hösten 2006 var praktikant. Nu ska jag med denna blogg som start stå på mina egna ben i kommunikationsvärlden, första projektet är att skaffa mig ett jobb.

På denna blogg kommer jag att mestadels skriva om medier och olika aktuella händelser, men det kommer troligtvis smyga sig in något mer lättsamt också.

Så återigen, välkommen till min blogg! Hoppas du kommer tillbaka och tittar till den.