Praktikantens sista ord

Så var då min tid som praktikant på Attach Information över. När helgen har passerat är jag helt plötsligt en vanlig arbetssökande ex-student, eller en fullfjädrad informatör om jag ska se det positivt. Tiden jag har fått tillbringa här har i alla fall varit oerhört rolig och framförallt nyttig.

Jag är en stor förespråkare för arbetslivserfarenhet kopplat till studierna, både före, under och efter. Enligt mig borde det vara förbjudet för nyutexaminerade gymnasieelever att börja studera på högskola eller universitet direkt. Det är enbart nyttigt att ägna ett par år åt ett vanligt hederligt kneg innan högskolestudierna påbörjas. Världsbilden vidgas och man skaffar sig erfarenheter om arbetslivet som är omöjliga att ta till sig i skolbänken. Det behöver absolut inte vara någon form av ”fint” arbete, vilket jobb som helst ger en bättre kontakt med verkligheten.

När så högskolestudierna är avslutade tycker jag det är utmärkt att få en övergående fas av praktik innan det riktiga jobbsökandet påbörjas. Jag är väldigt glad att MKV-utbildningen i Halmstad har insett detta, och att Attach Information antog mig som praktikant.

Högskoleutbildningar borde vara mer inriktade på att lära studenterna nödvändig kunskap för framtida jobb. I princip alla studerar för att skaffa sig ett jobb, men mycket av undervisningen är snarare anpassad för att lära sig arbeta akademiskt. Och hur många är det som väljer en fortsatt karriär som akademiker?

Visst måste den akademiska ramen finnas kvar som grundkunskap, men för många studenter kategoriseras den efter avslutad tenta som onödig kunskap och lagras någonstans långt bak i hjärnans vindlande bibliotek.

Låt studenter lära sig genom att träna på det arbete han eller hon studerar för innan de släpps ut i arbetslivet. Det ger en bättre bild av vad arbetet egentligen innebär och studenten blir mycket bättre förberedd inför språnget ut i verkligheten.

Jag står nu inför det språnget, och de erfarenheter jag fått här på Attach Information kommer troligtvis att väga mycket tyngre än att jag satt mig in i Jürgen Habermas, Roland Barthes och Pierre Bourdieus filosofier.

Tack till Attach Information för en rolig praktiktid och tack till alla er som tagit sig tid att läsa mina inlägg under min tid på Informatören. I framtiden kommer jag, som nämndes i Jimmys tidigare inlägg, att fortsätta blogga på min egna Blogg Fyhr alle. Ni är hjärtligt välkomna dit.

Tack för mig.

Detta inlägg finns även på
Informatören

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback