Fildelning är fantastiskt

Igår upptäckte jag den sanna glädjen med fildelning. Den där legala, goda, fildelningen som förespråkarna gärna använder i sina försvarstal när musik och filmbranschen jagar dem som mest. När fildelning verkligen betyder fritt spridande av kultur.

Låt oss först gå tillbaka till året 2001, då jag fortfarande bodde i Valbo och gick på Borgarskolan i Gävle. Som examensarbete bestämde sig två av mina klasskamrater för att göra en film. En polisfilm närmare
bestämt, mestadels med inspiration från amerikanska polisserier som Hunter. Så en dag satte de sig ner i Boulognerskogen i Gävle, åt korv, och började skriva manus. Detta var grunden för projektet Polisliv.

Hela den gamla kamratskaran från Valbo samlades kring denna filminspelning och jag tilldelades faktiskt side-kick rollen som den hunsade Lego Larsen. Under några veckor spelades filmen in Gävles svinkyla varpå det mödosamma klippningsarbetet påbörjades i Borgarskolans medielokaler.

När våren anlänt var filmen färdig och upphovsmakarna Erik Ryding och Viktor Hedfors fick MVG på sitt projekt och filmen vann två priser på Gävle-Sandvikens ungdomsfilmfestival (Publikens Pris och Bästa Manus).

Nu sex år senare började mina vänner (som nu spridits över hela landet) att efterfråga denna film, det skulle ju vara roligt att få se den igen. Så jag rippade den gamla slitna VHS-kopian till xvid-format och lade upp den som en torrent på The Pirate Bay. Tanken var givetvis att endast mina vänner skulle intressera sig för en sådan torrent.

Men så fort jag hade lagt upp filmen började två personer ladda ner, och fler följde efter. Först idag har mina vänner börjat ladda ner den men redan har 18 personer tagit hem vårt gymnasieprojekt. Inte så många kanske, men jag ler åt tanken att dessa tagit hem en film de är nyfikna på och får se våra taffliga försök till skådespeleri och klippkonst. Men någon kanske uppskattar filmen på något sätt ändå, trots halvdåligt ljud, osäkra skådespelare och oskarp bild. Det kanske inte är troligt, men möjligheten finns.

Detta är vad fildelning är till för!

Polisliv - Poster


Är du intresserad av att tanka ner filmen? Följ den här länken

Kommentarer
Postat av: Mary

fildelning is the shit

Postat av: Son of Glenn

Jag brukar inte ha behovet att dela. Vi har för vana att inte frysa in filen vi köper, och därför slipper vi det mödosamma arbetet med att dela.

AJ!!!

2007-01-14 @ 19:01:55
Postat av: baljan

hej fyhr. antar att hela den där blogghistorien inte blev av...? för min del alltså. hoppas allt är bra med dig! jag har nu spenderat en månad i underbara göteborg där vinterjackan legat på hyllan och vinden har blåst i mitt hår. upp till kylan (och snöstorm såg jag) imorgon. en termin kvar, nu jääävlar! vi höres, håll dina hästar. kram /baljan

2007-01-14 @ 21:21:12
Postat av: Son of Ulk

Hej!

Tack för att du ägnar tid åt en så smal film. Och att du propagerar för fildelning på ett nytänkande sätt. Jag är mycket glad.

2007-01-15 @ 10:49:40
Postat av: Lillens alterego

Jag tycker det är bra. Vad? Allt!

Nästa projekt är givet! Frågan är bara när det kommer? "I en annan del av Valbo"

2007-01-15 @ 12:58:19
Postat av: Spicey

haha, hamnade här på din blog av en slump. Jag var en ac dem som laddade ner filmen ovan ;-)

Fanns ingen ny Beck, så vaffan!

2007-03-07 @ 05:45:27
URL: http://www.vimeo.com/clip:148323
Postat av: Spicey

"en av dem" skulle det stå.

2007-03-07 @ 05:46:02
URL: http://www.vimeo.com/clip:148323

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback