Femton nördar på dödmans serverrack, Yo ho ho och en flaska med Jolt!

166023-8Sverige verkar vara film- och skivindustrins största skräck just nu. Det är här piratverksamheten flödar fritt. Vi har flest Direct Connect-hubbar, vi har grundarna av Pirate Bay och vi har till och med ett eget parti som försvarar piraterna.


Informatören
gör kanske rätt i att jämföra Sverige med piratnästet Tortuga. För där det finns en fristad för pirater kommer givetvis även de som försöker sätta åt dem.

Piratbekämpare från USA flögs in för att undervisa vår svenska ordningsmakt i hur pirater sätts åt. Det var en agent från FBI och representanter från filmlobbygruppen Motion Picture Association som höll ett nu uppmärksammat seminarium den 24:e januari på polishögskolan. Givetvis är det uppseendeväckande att en amerikansk lobbygrupp får utrymme i svensk polisutbildning, men polishögskolan ser ingen konflikt i detta.


Hur som helst verkar det som att omvärlden (mest USA) darrar av skräck inför de blodtörstiga piraterna från norr och försöker göra allt för att stoppa dem innan de tar över världen. Det känns onekligen som hämtat ur en sjörövarsaga: Piratjägare (MPA och FBI) seglar (flyger) till Karibien (Sverige) för att sätta stopp för kapandet (illegala spridandet) av Kronans (film- och skivindustrins) fartyg (film och musik).

Det går (som Informatören påpekar) att se på saken väldigt romantiskt; att Sverige är den sista utposten för yttrandefrihet och fri informationsdelning. Detta romantiska synsätt har dock inte film- och skivindustrin och de tänker inte lägga sig ner och dö i första taget. Frågan är vilka som vinner? Eller om det överhuvudtaget går att vinna?

Och vilken sida är du på?

DN: FBI lärde svensk polis jaga fildelare
Computer Sweden: Sverige är ett ökänt piratnäste
Vanity Fair: Pirates of the Multiplex


Kommentarer
Postat av: Orolig tonåring

Hej "Lego"! Du verkar sannerligen ha koll på de moderna mindre frågorna (alltså inte de tidlösa, livsfrågorna - där har du ingen dokumenterad auktoritet). Nåväl, jag tycker baserat på din "tyngd" samt befolkningens otroliga intresse kring dessa komminkationsfrågor att det vore på sin plats med lite klädsam hybris. Som en återkommande gäst på den här bloggen önskar (läs kräver) jag därför upprättandet av en "frågor & svar"-hörna! Min första fråga är huruvida det är sant att man inte kan se svt:s webbtv från utlandet (pga av någon form av rättigheter). Kan man inte det?

2007-02-20 @ 16:10:54
Postat av: Orolig tonåring

kommunikationsfrågor menade jag

2007-02-20 @ 16:12:07
Postat av: Tomas Fyhr

Hej du orolige tonåring!

Av egna erfarenheter kan jag säga att det inte är några problem att se svt:s webb-utbud från utlandet. Iallafall har jag testat ifrån England när jag spenderade en utlandstermin i den trivsamma staden Worcester. Där var det inga problem att titta på de program som svt gjort tillgängliga på webben. Nu har de förvisso uppdaterat sin hemsida med "svt play", men jag tror inte det medför några problem.

I ett liknande ärende kan dock sägas att brittiska BBC har planer på att ha reklam på sin hemsida för utländska besökare. Så där kan det bli skillnad på public service-webben beroende på var man surfar.

Hoppas du är nöjd med svaret.

Postat av: Lättad tonåring

Tack för svaret! Det var matigt och gav mersmak.

2007-02-21 @ 01:58:54
Postat av: Malva

Jag tycker att du har en asgrym sida! Har du lust så slå även ett öga på min :D.

2011-07-11 @ 10:25:52
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback