Posten är död, länge leve posten!

166023-10DN skriver om att Posten i framtiden kan bli tvungna att dela ut post ända fram till klockan fyra på eftermiddagen istället för före klockan ett som nu är fallet. Ännu längre fram i tiden så kan det bli så att posten bara delas ut ett par gånger i veckan. Givetvis haglar det ramaskrin.


Jag har sommarjobbat på Posten i en väldans massa år och något jag fått uppleva är att det alltid är helt legitimt att skälla på posten, och även brevbärare. Folk anser att Posten har ett gigantiskt ansvar gentemot samhället och när detta ansvar inte upprätthålls så ska det skällas. Brevbärare som sliter var dag för att få ut alla försändelser får ofta höra hur otroligt dåliga deras arbetsgivare är och att det jävlarimig var bättre förr.


Det må så vara, förr var Posten en samhällsinstitution som inte behövde gå med vinst. Men sedan Posten blev privatiserat finns det givetvis ett krav på att verksamheten måste gå med vinst. Problemet är att Posten fortfarande har en massa krav från statens sida på vad de måste leverera, oberoende av vad det kostar. Resultatet blir att Posten går med brakförlust.


DN skriver:
"Den ökade användningen av e-post och andra elektroniska tjänster gör att det skickas allt färre brev. Sedan 2001 har antalet övernattbefordrade brev fallit med i genomsnitt fyra procent per år. "


Det är här problemet finns; Posten används alltmer sällan och därför kan inte Posten leva upp till den service de erbjöd tidigare. Men allmänheten tycker fortfarande att posten ska delas ut till det skamlöst låga priset av 5:50 kr per brev. Tänk på vilken service det egentligen är; du postar ett brev på kvällen i Kiruna och morgonen efteråt når det mottagaren i Malmö.

Nåja, nu är det ju inte så häftigt längre med tanke på att du kan skicka ett e-mail över Atlanten på någon sekund. Posten som förmedlare av små meddelanden har således spelat ut sin roll för länge sedan.

Det rimliga vore att Posten satsar på de saker som de fortfarande kan gå med vinst på, som paket och reklam. Men detta får de inte göra då de har dessa krav från staten (och allmänheten) på sig.

Folk verkar tro att det är en mänsklig rättighet att få sin post före klockan ett dagen efter att det skickats. Dessutom ska det sitta fast anställda kassörskor på det folktomma Svensk Kassaservice hela dagarna för att serva de få kunder som fortfarande använder deras tjänster. Hade Svensk Kassaservice varit ett vanligt företag hade det gått i konkurs flera gånger om, utkonkurrerade av banktjänster via internet.


Om nu Posten är en så oerhört viktig samhällelig institution så se till att använda den då! Avinstallera messenger och Outlook och skicka alla dina meddelanden med post, säg upp din internetbanktjänst och gå till Svensk Kassaservice och betala alla dina räkningar. Först då kan du klaga på att Posten inte är som förrut.


Men faktum kvarstår, om inte Posten används i samma utsträckning längre så kan de inte erbjuda samma tjänster som tidigare. Posten måste förändras när kommunikationsvägarna förändras, svårare än så är det inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback